torsdag 15 januari 2015

Intervju med Revolver Racing.

Svenska kolfiberhjul från Asien, kan det vara något?
Talk Of Bike kontaktade Revolver Racing för att få veta mer.


Hej Markus, berätta lite om företaget och eran idé.

Revolver Racing är ett företag startat av cyklister riktat till cyklister. De senaste åren har materialet i cyklarna revolutionerats. Både på gott och på ont. Konsthantverket är i stort sett borta från tävlingsbanan och nästan ingen tillverkare tillverkar någonting alls utan lägger stora summor på branding. Trots att kollfiberprodukter tillverkas i ett fåtal riktigt fina anläggningar i Taiwan är priserna skyhöga för märkesprodukter. Vi vill erbjuda aktiva cyklister hjul att tävla på av allra högsta klass till ett pris som gör en tävlingssäsong lite lättare att hantera ekonomiskt. Det finns ingen anledning att betala nära 20 000:- för ett hjul som skall köras stenårt i tävling efter tävling eftersom tillverkningskostnaden är förhållandevis låg. Vad vi inte kan erbjuda är den premiumkänsla som ett köp på 20 000:- ger. Prestandamässigt däremot kan vi mäta oss mot de allra bästa. Inte minst eftersom en del av dem kommer från samma fabrik...

Många har hört av sig och frågat ifall vi kommer att göra samma sak med övriga komponenter på cykeln men vi har sett en förändring på framförallt rammarknaden de senaste åren där en kolfiberram har hamnat någonstans där den bör ligga prismässigt. Hjulen däremot har stannat kvar i på tok för dyrt prisläge och det vill vi förändra.


Ni har ett eget Test Team, vilka är de och vad är tanken samt vilka förhoppningar har ni på dom?


Grunden i vårt Test Team är att våra hjul skall tävlas med på allra högsta nivå. Cyklisterna vi valt att samarbeta med goda representanter för svensk och norsk cykelsport. Vi är ett litet företag men vi försöker stödja så mycket som vi kan. I framtiden hoppas vi att vårt Test Team växer något och faktum är att Jimmy Rönn och Henrik Öijer precis anslutit sig till oss.

Våra åkare står för en positiv och offensiv cykling på allra högsta nivå. Givetvis vill vi gärna se mästerskapsmedaljer men resultat är inte vårt fokus även om våra hjul redan har åkt proffslopp i Europa och segrat både i Norge och Sverige. Vi är ju baserade i Göteborg så vi antar väl att GOA GUBBAR sammafattar vårt Test Team bra för att leva upp till någon sorts klyscha.

Vårt Test Team är:
Martina Thomasson LVG/Cross/MTB http://www.martinathomasson.se/
Anders Ekh LVG http://andersekh.blogspot.com/
Jimmy Rönn LVG
Henrik Öijer LVG/Cross http://oijer.blogspot.com/

Ni är även väldigt aktiva med andra åkare bla. med Happymtb´s sub 7:30 grupp, berätta om det.

Vi vill vara snabbast på alla nivåer och ungefär hälften av våra kunder tillhör den växande skaran av motionsloppsåkare. Vi vill att våra hjul sitter med i den klungan som kör exempelvis VR snabbast. Vi söker samarbete med fler ambitiösa grupperingar som gärna får kontakta och berätta om sin satsning. I en del fall försöker vi stötta så gott vi kan så att de når målen och vi tycker att det är roligt att finnas med i många olika sammanhang.

Sub 7.30 gruppen är mycket ambitiös och jag tror stenhårt på att de kommer att nå sina högt ställda mål. Just den här typen av sammanslagningar av spridda åkare är en företeelse som får cykling att växa snabbt.

Varifrån kommer era hjul?

Kolfibrerna kommer från Japan. Fälgen bakas i Taiwan. Ekrarna kommer från Belgien. Naven kommer från Taiwan. Hjulen byggs omsorgsfullt för hand i Taiwan. Många vill mörka Taiwan trots att kunskapen om kolfiberproduktion är mycket hög men vi är stolta över att ha samlat så mycket teknik i våra hjul och ser ingen anledning att låtsas vara amerikaner som så många andra som tillverkar i samma fabrik som oss.


Speedsession 38 mm, 1190 gram.


Speedsession 50 mm, 1275 gram.

Vilka nav och ekrar använder och varför?

Majoriteten av alla nav i världen tillverkas av Chosen. Det kan kännas lite smärtsamt att veta att det är så men faktum kvarstår. På våra står det Equinox eftersom det är ett av deras varumärken och vi såg ingen anledning till att låtsas att vi har svarvat ett eget nav. Naven är kanonfina och vi är mycket stolta över dem.

Ekrar däremot är en helt annan femma. Det finns bara två riktigt bra ekersorter och de är identiska i egenskaper. Vi har valt att använda Sapim CX-Ray. Det finns ingen eker som slår dess kombination av vikt, utmattningsstyrka och aerodynamik. De är svindyra men ekrarna har en förvånansvärt stor inverkan på hur ett hjul uppför sig på vägen så det finns inga genvägar. Den invändiga placeringen har två anledningar; dels av aerodynamiska skäl men framföralllt ger det en större anläggninsyta mellan fälg och nippel vilket ger ett mer hållbart hjul. Lite krångligare att rikta men vi skickar med ett riktverktyg.


Bromsklossar samt snygga och lätta snabbkopplingar ingår vid köp av hjulen.
Alla bilder lånade från http://www.revolver-racing.com/

Är de handbyggda?

Ja, de är handbyggda. I Taiwan. Av proffs. Jimmy Rönn är en riktigt kraftig åkare som bänder omkring sin cykel och han är van vid Z*PP och han är förundrad över styvheten.

Dom är ju väldigt lätta 1190 gram för Speedsession 38 mm hjulen, hur är det med hållbarheten och styvheten?

På samma sätt som vi vant oss vid att ramar håller trots en vikt runt 900 gram kommer vi att vänja oss vid att hjul inte längre måste väga 1500g. Kolfiber är ett fantastiskt material och vi har testat hjulpar i väldigt många mil under väldigt tunga åkare nedför branta serpentiner och har inte haft några problem. Vi tror stenhårt på vår produkt.

Eftersom Jimmy Rönn kan toköra på dem utan att få problem med vare sig styvhet eller hållbarhet så godkänner vi dem.

Är det någon viktgräns på dom?

Nej, egentligen inte. Vi har inte någon erfarenhet av åkare över 95 kilo men hjulen är väldigt starka och bör klara det. Åkstil är lika viktigt som vikt när det gäller att få hjul att hålla. En kraftfull, slängig åkare sliter mer hjul är en mer följsam men det gäller alla hjul. Våra tester har varit tuffa och vi tror inte att vi kommer att få några problem med tyngre åkare.

Har ni några nya produkter på gång?

Ja, verkligen! Vi kommer att lansera ett cross-specifikt hjulet med något bredare fälg till årets säsong. Detta för att öka hållfasthet och att det lite bredare crossdäcket skall ligga bättre på fälgen. Martina Thomasson och Henrik Öijer kommer att köra på dessa under hösten.

Vi kommer att ta försöka gå upp i ledning med en lite serie av hjul som heter SUPERSESSION. Den kommer att väga nära kilot och ha keramiska lager och extra allt. Men den blir lite dyr...

Sedan håller vi på med lite tester av dischjul och det kommer under hösten. Vi har tjyvkikat lite på hjulen Bradley Wiggins körde på prologen i Girot på och kommer att sälja ett hjul som fungerar på samma sätt.

Sedan önskar sig Jimmy högre hjul eftersom han inte är känslig för den högre vikten och är inte heller rädd för att ta lite vind på sin näsa så det kommer också.

Mtb hjul?

Ja, Martina Thomasson har höga krav. Vi arbetar för att klara av det men kommer inte ha en tillräckligt bra fälgkonstruktion klar förrän i höst. Innan dess blir det testhjul för henne.

Till sist så önskar jag er och Test Team lycka till.

Tack så mycket.

Om ni är sugna på nya hjul besök,
http://www.revolver-racing.com/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar