fredag 9 januari 2015

Intervju med L-G Skoog.






Den första intervjun här på sidan blir med den mycket välkände och omtyckte L-G Skoog, när man läser hans meriter ser man det funnits krut i benen också.



Fullständigt namn: Tage Lars-Gunnar Skoog
Smeknamn: LG
Yrke: Idrottslärare/coach/fystränare
Personbästa: 800 m 1.57, 1500m 3.56, 3000m 8.22, 5000m 14.33, 10000m 29.57, halvmara 1.07.43, mara 2.30.10, lidingöloppet 1.43.34
 

 

Du har tränat flera olika fotbollslag mm och har flera egna adepter, hur har du tagit dig dit du är idag?



Jag var fotbollspelare tills jag var 20 år. Hyfsad som junior men stannade i utvecklingen. Blev yrkesmilitär och började springa. Gick lite kurser i friidrott, läste mycket om träning. Sen skulle min gamla klubb IFK Holmsund göra en satsning mot superettan, då ringde sportchefen Berndt Boström och ville ha mig som fystränare. Vi körde stenhård löpträning och blev starka som faan. Bland annat spelade vinnie Jones ett år i klubben ( sen Wimbledon numera filmstjärna). Därefter blev det Umeå FC i 15 år (allsvenskan -96) och Umeå IK i 15 år samt Tyresö 2 år. Jag har gått kurser, studerat andra klubbars träning och utarbetat ett system om fysträning som gett 8 SM guld, 2 champ League guld och 5 cupguld. Jag hjälper fortfarande ett 10 tal av dagens landslagspelare.
 

Finns det mycket att lära genom att snegla på andra idrotter än att köra vidare på de väl inkörda vägarna?



Vi skall absolut ta influenser av andra idrotter. Som dom gör i Norge ex. Jag tog tidigt in friidrotts tänket i fotbollen. Men fotbollen  är konservativ och är rädda för inblandning. Speciellt när Laban Arnesson var ansvarig för utbildningen på förbundet. Det börjar bli bättre.

 

Om man skulle få hjälp med sin träning av dig, hur mycket ungefär kostar det och finns det flera olika nivåer?




Som löpcoach så hjälper jag ett stort antal löpare. Bland annat RW:s ägare Hasse Lodin och Springtime redaktionens medarbetare. Samt ett 10-15 tal ytterligare. Jag gör individuella program utifrån målsättning, tid till förfogande, nuvarande form mm. Kostnaden varierar beroende på hur mycket hjälp dom behöver. Men ca 1000:- för 12 veckors individuell anpassning. Alltid 4 veckors provprogram. Gillar dom inte min filosofi så är det gratis och tack för denna tiden. Gillar dom det så kör vi!

 

På tal om dina adepter, vad har du för tankar och inställning till kost för dom?



Jag är inte stenhård på kosten. Träna hårdare och ät vad du vill.

 

Inom cyklingen och skidor har det traditionellt pratats mycket om antal träningstimmar och inom löpningen är det lite samma sak med km/veckan och inte lika mycket om kvaliteten på passen, vad tycker du om detta?




Jag tycker det är för mycket fokus på mängd och volym. Skall du springa maraton måste du ha en hyfsad volym per vecka. Men vill du springa fort måste du träna fort. Jag sprang mellan 8-10 mil i veckan och sprang bra upp till Lidingöloppet. Maran var inte min grej. Men nu är det många motionärer som kör mycket mängd men ingen fart. Du måste ha en överkapacitet. Elitlöpare som gör 10000 m på 27.30 och öppnar en mara på 30.00 känns som "jogging" för dem.

 

Äldre löparstjärnor tar gärna chansen att gnälla lite på dagens elit då dom fortfarande innehar rekord mm. Vad tycker du, tränar dom för lite eller finns det några hårdingar nu med?




Många löpare idag tränar inte nog hårt tror jag. Sen finns det tuffingar som Ekwall, Uhrbohm, Södergård mfl. Men jag tror det är många som kör mellanmjölksfart och tävlar för sällan.

 

Favoritlöpare just nu?


MO Farah är favorit. Han är bra jämt. Han är bra på många distanser. Han har en spurt. Han tränar allsidigt med löp-styrka- rörlighet. Och hans tränare Salazar är stencool.

 

För att byta lite riktning nu så finns det (som med allt) olika forskning om stretchingen betydelse, hur mycket gör du själv?



Stretching funkar för de flesta. Men dynamisk rörlighet och yoga tror jag är ännu bättre. När jag sprang bra var jag noga med rörlighet. När jag blev sämre så slarvade jag. Men man ser motionärer som springer mycket men är stela i höfter, baklår som skulle tjäna på att skippa några km löpning och köra rörlighet istället.

 

Följer man din blogg så ser man att du tränar rätt mycket fortfarande, har du några mål kvar att uppfylla?




Jag har problem med ett knä och kronisk huvudvärk. Det gör att min träning är usel. Jag försöker träna nåt varje dag. Mest för att inte bli tjock. Dessutom vill jag se trovärdig ut som fystränare/coach mm. Jag springer 1-2 ggr i veckan mest löpband. Jag cyklar 2-3 ggr och crosstrainer/rodd 2ggr i veckan + styrka. Det skulle vara kul att få ordning på hälsan och göra kanske 36-38 min på milen. Men i övrigt vill jag bara må bra och se till att kläderna sitter snyggt.

 

Avslutningsvis, om du fick välja om Liverpool vinner ligan i år eller att du själv gör under 35 min på milen, vad tar du?




Jag älskar verkligen Liverpool och har varit på Anfield 5 ggr. Vore jag kvinna skulle jag stöta på Gerrard 7 dar i veckan. Men jag skulle hellre göra 35 min på milen igen. Från hjärtat. 


  
                



Om ni inte redan läser den så hittar ni L-G´s blogg här.

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar