tisdag 3 mars 2015

Test av Monark TR 3000 löpband, slutrecension




Sen i december har bandet nu fått tjänstgöra några gånger i veckan under mestadels intervallpass men även några längre pass och styrkor och svagheter har visat sig.



Bandet i sin helhet.


Till att börja med så var monteringen relativt enkel och tog ca 45 min där man får både skruva lite samt plugga i några kontakter till displayen men som sagt så har man inte tummen mitt i handen så klarar man det utan problem.
Mitt band visar sig dock vara inställt på engelska mått med miles per hour istället för kilometer vilket var jobbigt första passet då man vill ha koll på sin fart utan att behöva stå att göra omräkningar.
Efter lusläsning av instruktionsboken och inte hittat något så återstod valet att ringa Monark direkt.
Dom blev lite förvånade över det inträffade men kollade snabbt upp vad som behövde göras och inom några timmar hade jag svaret både på mail och genom instruktioner per telefon.
Mycket bra service och kändes då bra att man köpt svenskt och inte något märke som inte har kundservice i Sverige.

När det var löst har allt snurrat på utan problem.

Så hur fungerar den då?


Fartmässigt så går den upp till  20 km/h = 3:00 min/km vilket har för mig i alla fall varit mer än tillräckligt och de gånger den varit uppe på den farten har varit lätträknade.
Om farten inte skulle räcka finns det även lutning upp till 15 grader eller lägen så man kan köra riktig backträning. När man ökar lutningen kan det låta lite högt när man springer samtidigt men det försvinner när den kommit till inställt läge.

Det som jag stör mig på mest är förvalsknapparna på farten som är 4,6,8,10 km/h vilket är för lågt satta alternativt för några när man vill köra intervaller. Ska man t.ex köra intervaller på 16 km/h (3:45 min/km) och ligger innan  på 10 km/h så, måste man börja trycka/öka farten ca 15 sek innan då ett tryck endast är 0,1 km/h. Detta blir störande i längden och snabbvalsknappar på 15,16,17,18 hade varit uppskattat. Förutom knappar vid displayen sitter det även på båda sidor på handtagen, höger för fart och vänster för lutning.
En sak till som gör det problematisk är att den stänger ner i pauseläge om man inte använder den t.ex vid ståvila vilket också stör om man avbryts vid intervaller.

På samma handtag finns även pulsmätare, fattar inte riktigt den grejen att ha händerna där, kanske för en snabb avläsning men vem springer normalt med händerna i fast läge?
Bättre då att köpa Monarks pulsband. Jag har försökt använda min TomTomklocka utan bra resultat då pulsen fladdrar upp och ner, verkar bli störningar av bandet eller liknande.

Högtalarna (som man kan koppla ihop med tex mobilen med sladd)  som sitter inbyggda i displayen är det inte något jättetryck i och vid högre fart skulle i alla fall jag vilja kunna få ut mer ljud.

Displayen i övrigt är lättöverskådlig och fungerar bra. Det finns en del förinställda program att välja på men de är lite för "lätt" inställda och jag har därför inte kört dom utan haft egna program.
Överlag känts som maskinen riktar sig mot lite mer ovana löpare men har kapacitet för mycket mer tycker jag och ska man hoppa upp några steg kostar banden en mindre förmögenhet.

Bandmattan som mäter 50x142 cm räcker bra och ger en bra indikation när det börjar gå för fort då man smyger sig bakåt, liiiite längre vore önskvärt men det är fullt tillräckligt.


Sammanfattning:

Ett bra band som fungerar bra för dig som är bättre än medelsvensson men kanske inte elit. Skit i de förinställda programmen, koppla in bättre högtalare och lär dig stå ut med segheten i att behöva trycka länge på knapparna vid intervaller och du har en trevlig kamrat förhoppningsvis många år framöver.

 



Displayen och den gula plastklämman fäster man på sig själv så ifall något händer så rycks "nyckeln" ur och bandet stoppas.

 
Fartkorntrollknappar på höger handtag samt pulsmätningssensorer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar