fredag 10 november 2017

Minitest av Nike Zoom Vaporfly 4%

Snabba skor.





Sällan har jag varit så sugen på ett skor som Nike´s tvåtimmarsko Vaporfly 4% även om detta är den "civila" versionen. Tänker inte grotta ner mig mer om alla tekniska detaljer om att de ska göra din löpekonomi 4% bättre men det vattnas fortfarande lite i munnen när man tänker på innovationen med kolfiberplattan i sulan.

Jag har läst en del recensioner av skorna och det har inte gjort mig besviken förutom slitstyrkan på dom som ska vara rätt undermålig.

Så efter att ha väntat på att de skulle släppas igen var jag snabb på knappen och beställde dom för det absurda priset 2500:-. För det priset hoppas man ju att det ska ge resultat.

Hade försökt få fram vilken storlek som skulle passa men då Nike inte hade tabell med innermåttet i cm var jag tveksam om jag beställt rätt. Modellen under, Zoom Fly hade dock en utökad tabell vilket jag hoppades skulle stämma.

Leverans av superbra UPS som inte ringer innan eller kan ge en mer exakt tid än mellan 9-19.
Skorna visade sig i alla fall vara rätt storlek.

Då jag har rätt smala fötter är de rätt luftiga i framfoten för mig.
Av döma av bilder jag sett såg hälkappan ut att endast vara tunt tyg men det visade sig att de har en del vaddering också vilket var trevligt och efter lite gosande och invägning bar det av till en bana för ett första test.

Rätt speciell känsla med den mycket mjuka sulan som för tankarna till första turen med Hokaskor, för att låta som en klyscha så var det lite som att sväva på moln.

Kolfiberplattan ska hjälpa till att skjuta på steget vilket den gör och man känner att skorna vill bli använda hårt och fort.

Inga tryckpunkter eller skavsår har uppstått än och längtar redan efter att få trycka på lite med dessa efter vintern för de här dyrgriparna kommer bara komma fram vid speciella tillfällen.

Slitaget då?
Jo efter 15 km på bana har det vita ytterhöljet börja släppa lite och det lär nog gå ganska fort att få bort det. Det är inget som påverkar funktionen men har nog svårt att se att de håller mer än en tävlingssäsong där de endast används just på tävling.


Sammanfattning:

Galet hypade och överprissatta skor men som förhoppningsvis gör mig till en snabbare löpare.
Är du inte prylintresserad och förstår att det är träningen som är det viktiga inte utrustningen så kan du lägga pengarna på något annat istället.


Inte många mil innan det vita är borta.





Ordet säger allt.

182 gram styck, storkek 41. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar