torsdag 15 januari 2015

Intervju med Martina Thomasson

Nyligen vann hon Hökensåsracet med över fyra minuter till tvåan, hon har hela 17 SM medaljer och gillar tecknade filmer, möt Göteborgs egen Martina Thomasson.


Fullständigt namn: Martina Anna Maria Thomasson
Ålder: 25 år
Smeknamn: Tina
Favoritmat: Lasagne
Senast sedda film: Ingen aning! Kollar inte speciellt mycket på film, men jag gillar tecknade barnfilmer
Andra talanger: Lagar gärna mat
Förebild: Jillian Michaels
Motto: Friskt vågat, hälften vunnet

Vad har du för idrottslig bakgrund?

Började cykla mountainbike när jag var tio och fastnade direkt. Parallellt under ungdomsåren åkte jag lite skidor, paddlade kanot och spelade innebandy men redan från första början var det cyklingen som var prio ett för mig.

Du åker skidor alltså, hur har det gått resultatmässigt?

Åkte skidor när jag var yngre, gjorde inga superresultat och numera åker jag enbart för träningens skull. Vilket inte blir speciellt mycket med tanke på vintrarna i Göteborg! Men i år blev det lite, lite skidor. Körde Västgötaloppet på hemmaplan i Ulricehamn och kom sexa i damklassen. Det var ganska kul eftersom jag hade världens sämsta glid på mina skidor och även om jag mer eller mindre har bott på gymmet de sista åren så har jag inget tryck alls i stakåkningen.

Men det är cykel du satsar mest på?

Självfallet är det cykel jag satsar på!

Vad är roligast, mtb eller landsväg?

Jag tycker att båda har sin tjusning. Vad jag tycker är roligast beror mer på dagsform och sällskapet än vilken cykel jag sitter på.

Vad tränar du mest?

Tidsmässigt blir det helt klart landsväg.

Hur mycket tid lägger du ner på cyklingen?

I träningstid snittar jag runt 12-15h/vecka men det är en lite missvisande siffra. Även om jag pluggar på heltid så är det cyklingen jag lever för och prioriterar. Det blir mycket tid runt omkring med planering av mat, träning, praktiska detaljer som tvätta och meka mm.

Har du någon som hjälper dig med träningen?

Jag har hjälp av Mattias Reck med träningsupplägg

Sara Mustonen tränar och tävlar en del med herrarna, är det något för dig?

Det beror lite på hur man ser det. På mtb, framförallt långloppen så kör vi tjejer redan med killarna. På landsväg skulle det helt klart vara kul att köra med herrsenior någon gång, speciellt nu när jag har många klubbkompisar i CK Master att köra med. På träning så kör jag nästan alltid med killar.

Vad har du för målsättning i år?

Min första målsättning var att ta en plats i ett landslagsuppdrag på landsväg och det uppnådde jag direkt med att komma med till Tjeckien. Mina mål framöver är att vinna deltävlingar i långloppscupen på mtb, jag har förhoppningar om medalj på SM, både mtb och landsväg.

Vad har du för resultat i år?

18 April Östgötaloppet – 3a

24 April Hilleshögstempot - 4a
25 April Hilleshögsloppet - 2a

29 April -2 Maj Gracia-Orlova - 25a (totalt)

8 Maj Högaliden Race - 3a
9 Maj Hökensås Racet - 1a

13-14 Maj Wärnershof 2-dagars - (3a totalt)




Martina är en mångsidig cyklist, bra både på vägen och i skogen.

Nyligen vann du mtbtävlingen i Tidaholm med över fyra minuter ner till tvåan, hur kändes det?

Självklart kändes det grymt bra! Jag var lite missnöjd över hur det gick dagen innan när jag var ungefär lika lång efter Kajsa Snihs. Hade fått min nya mtb dagen innan och var inte helt klar med inställningarna (behövde justera bak sadeln ca 4cm och bromsoket bak låg både emot och behövde luftas…). Nästan hela loppet tänkte jag på gårdagens rejs och på hur mycket bättre allt kändes och hur fort jag ville cykla!

Är proffskontrakt drömmen?

Självklart vore det underbart kul att ha cykel som jobb och kunna fokusera helt på cyklingen.

Vad har du för sponsorhjälp just nu?

Jag personligen har hjälp med cyklar från Cykeldistribution (Focus), hjul från Revolver Racing och hjälp med inställningar av cyklar från Veloposition. Sedan har vi i Svanesund sponsorer till laget där vi får hjälp med lite småsaker runtom. Jag hade gärna haft mer hjälp än vad jag har idag!


Martina visar upp sina kolfiberhjul från Revolver Racing. Läs mer om dom senare här på Talk Of Bike.

Sverige har ju många duktiga damcyklister utomlands men startfälten i damelit är oftast rätt fattiga, vad tror du det beror på?
Jag tror framförallt det beror på att tjejer är lite mesiga(?) och inte vågar ställa upp i ett startfält med eliten. Vilket inte är speciellt konstigt. På herrsidan kan man köra senior om man inte vill köra med eliten/proffsen, det valet kan man inte göra som tjej. Jag tror att anledningen till att vi är så få startande i damelit är för att det inte finns någon bredd – hade det funnits en sport/seniorklass som tjejer kan börja tävla i så hade fler kunnat börja och testa utan att vara elittränade! Jag förstår verkligen tjejer som inte vill köra sin första tävling med proffs och riskera att bli avhängda direkt efter start.

Berätta om ditt roligaste kontra tråkigaste cykelminne.

Det roligaste jag gjort med cyklingen är att jag tog jobb som cykelguide i alperna för Langley Travel för två år sen. Det var riktigt lyxigt att jobba med cyklingen, hela den sommaren kändes som semester! Det enda som var tråkigt var att jag missade nästan hela tävlingssäsongen hemma.

Det tråkigaste minnet jag har av cyklingen är mitt sista år på cykelgymnasiet. Då var jag riktigt omotiverad och fick inte alls det stödet jag hade behövt för att ta nya tag och hitta ny inspiration. Mitt i den säsongen så bestämde jag mig för att lägga ner min elitsatsning, ett beslut som jag absolut inte ångrar men som hade kunnat se helt annorlunda ut med ett annat stöd från skolans sida. Mentalträning och motivation är något som jag nu jobbar hårt med, jag vet hur mycket det betyder för mig.

Vad är ditt avgörande vapen på tävlingar?

På mtb:n har det helt klart varit att jag både är åkstark och har god teknik. Det har jag tagit med mig på landsvägen, jag gillar tekniska gärna platta banor men till i år har jag blivit bättre på alla områden. Jag är mycket bättre uppför (vilket jag inte minst bevisade i Tjeckien när jag satt med i främre delen av huvudgruppen uppför de längsta stigningarna) och jag har även blivit bättre på att spurta. Kort sagt kan man säga att jag är en allround åkare!

Är du en dålig förlorare?

Både och. Jag kan bli grymt förbannad om det inte gått bra efter ett lopp, ibland går det ut över andra än mig själv. Men har jag blivit rättvist slagen så tar jag det bra. Framförallt är det när jag själv inte gjort mig rättvisa på en tävling som jag är missnöjd!

Hur är det med nervositeten innan ett lopp?

Oftast blir jag lite pirrig, när jag bli nervös och lättirriterad innan start brukar det gå grymt bra!

Hur hanterar du det?

Jag vill gärna ha koll på alla detaljer innan start och känna att jag har gott om tid för mina förberedelser.

Vad gör du när du inte cyklar?

Jag pluggar maskinteknik på Chalmers, är snart klar med andra året av fem.

Jag är gyminstruktör på Friskis & Svettis och delaktig i CK Masters ungdomsverksamhet där vi jobbar för att få fler tjejer att cykla.

Andra intressen?

Jag älskar gymträningen! När jag har lite extra tid över tycker jag det är kul att laga mat.

Slutligen, vart hittar vi dig om fem år?

Om fem år har jag precis bytt jobb och sitter med produktutveckling på ett större cykelföretag i Europa.

Vill ni veta mer om Martina säsong besök hennes hemsida:
http://www.martinathomasson.se/

Snart kommer ett reportage med en av Martina´s sponsorer Revolver Racing, så kolla snart in igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar