torsdag 15 januari 2015

Intervju med Magnus Palmberg

Med heldämpad hoj och brett styre har han cyklat ifrån de flesta de senaste tio åren, hör vad veteranen som förra året vann en gul/blå tröja har att säga.

Du är 39 år och har varit elitåkare över 10 år, hur länge till orkar du hålla på?

Jag har egentligen aldrig haft några motivationsproblem, har alltid tyckt om att
träna för att utvecklas till en snabbare cyklist.
Jag tar ett år i taget.

Nästa år får du köra H40, är det intressesant?

Har alltid haft ambitionen att försöka vara så bra att man kan vara med och kämpa
om fina placeringar bland de bästa cyklisterna i Sverige och dem finns i elitklassen. Men om jag på grund av tidsbrist inte hinner det, så kan det ju vara en klass att trappa ner lite i.

Vad är det som är så kul med mtb?

Gemensam start, första man i mål, jag gillar tävlingsupplägget. Plus att jag trivs
när banor är lite mer åt det tekniska hållet.

Det står på din hemsida du bara tränar 300 timmar per år stämmer det verkligen?

Tror det stämmer ganska bra. Jag tränar ungefär 10 timmar i veckan under
uppbyggnad och under säsong lite mindre. Sen brukar jag vila helt en par månader
efter säsong.

Tränade du så lite förra säsongen med?

Ja, jag har dragit ner på träningstimmar de senaste åren då jag börjat
jobba heltid och har fått en liten son.

Det är ju otroligt lite för en cyklist av din kaliber, hur får du det att räcka så långt?

Många stirrar sig blind på antal timmar. Jag har helt enkelt nästan bara
pass med kvalité.

Du har JVM guld i orientering, är det någonting du kör som alternativ träning nu?

Nej, tyvärr så kan jag inte springa på grund av hälseneproblem, annars hade jag
kört en del.

Tar du hjälp med träningsupplägg m.m?

Nej jag försöker bara bolla lite ideer med några jag vet kan träning och
försöker läsa mig till det som verkar vara bra.

Vad tror du är viktigast för att bli riktigt bra?

Att ha ett riktigt högt syreupptag och vara stark i hela kroppen.
Sen skadar det inte om man har en bra teknik i skogen, där det finns
tid och energispar att hämta.

Är det mest mtb som gäller eller är du någonting på vägen och kör också?

Körde en par lokala landsvägstävlingar förra året för att få bra träning bara.

På SM förra året vann du mästerskapströjan efter en grym upphämtning på ledande Emil
Lindgren, berätta lite om loppet.


Jag visste på förhand att det skulle bli en riktigt tuff dag, och det verkar som att
jag var den enda som hade räknat ut det....Efter första varvet låga jag väl typ
8-10 sen körde jag bara i ett jämnt tempo och passerade en efter en. Sen
när jag förstod att jag hade segervittring så fick jag krafter som ingen annan
hade och jag tror det beror nog på att jag tog det ganska lugnt i början.
När passerat Emil visste jag att bara ett haveri kunde stoppa mig, men
det gick vägen.


En sån här fin tröja fick Magnus efter några timmars cyklande i Falun förra året.

Passar Falun´s hårda bana dig?

Jag är ju ganska liten och lätt, så klättringarna passar mig. Annars vill jag
nog ha lite mera stenar och rötter.

Du blev inte uttagen till landslaget trots vinsten i Falun, var det en besvikelse?

Nej jag vet att man blir inte uttagen om man inte vart utomlands och jagat
UCI poäng. Det är ganska lönlöst att åka till et VM och starta som nr 100.

Vad tror om dina chanser på årets SM i Rättvik?

Nu har vintern gått bra för mig att träna och om jag får vara frisk
och hel inför SM tror jag att jag har chans på medalj.

Har du provåkt banan?

Nej

Du ställde inte upp i första cuptävlingen i Mjölby, vad berodde det på?

Hade tänkt vänta med min premiär till Billingeracet. Men nu blev jag tvärsjuk dagen
före billingen så jag får skjuta på premiären nån vecka till.

Hur många tävlingar planerar du att köra i år?

Ska åka resterande tävlingar i Långloppscupen, SM och Cykelvasan.

För 11 år sedan representerade du Sverige vid Åre vm -99, kommer du ihåg något från det mästerskapet?

Ja tyvärr....var i riktigt bra form faktiskt. Hade vart i Åre en par gånger extra själv och nött på banan, så jag kunde den utan och innan.
Maskinkrångel redan på första varvet, tappade flera minuter. Sen tokjagade
jag mig upp som bäste svens runt 40:e plats, då körde jag av ramen och så
var den dan förstörd.

Du är den cyklist man framförallt förknippar med riserstyre och heldämpat, hur kommer det sig att du valt att köra så?

Det finns inga alternativ tycker jag, det är helt enkelt det snabbaste och
roligaste sättet att ta sig fram på.

Nu för tiden är det inte så ovanligt, flera i världseliten kör med den setupen men för 10-12 år sedan var det en väldigt ovanlig syn, har du fått försvara det mycket?

Ja i början, men jag bryr mig inte. Jag kör det som funkar bäst för mig.

Du använder också väldigt breda däck, upp till 2,4, har du dålig teknik?

Med ett brett däck kan du ha lägre lufttryck i utan att slå igenom.
Med lågt däcktryck får du mer komfort och det rullar bättre i skogen.

Du har kört Giant i många år, vilken modell blir det i år?

Giant Anthem Advanced sl ram kittad med Innolite karbon hjul
och Sram xx växlar. Hutchinson däck.

Har du några andra intressen än cykling?

Umgås med vänner och familj.

Till slut vill jag önska dig lycka till med årets säsong.

Tack Tack

Snygg hemsida har han också:
http://www.magnuspalmberg.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar