fredag 16 januari 2015

Test av Energetics roddmaskin

Energetics roddmaskinen har fått bekänna färg under höst/vintern och under passen har både fördelarna och nackdelarna uppenbarats.

Montering

Rodden kommer i stort paket och monteringen är relativt enkel med några skruvar och muttrar som behöver dras åt. Totaltid för en normalt händig person är max 45 min.
När monteringen är klart kan man förminska den genom att skjuta ihop skenan som sitsen sitter på. Bra om man behöver stuva undan den.


Motståndsrörelsen

Motståndet har åtta lägen där läge ett fungerar bra för uppvärmning och allmänt matande. På det tyngsta läget får man arbeta riktigt hårt "ta sig framåt" och räcker och blir över i alla fall för mig. Detta motstånd passar perfekt till kortare intervaller. Det som dock inte var helt optimalt var att hela maskinen gärna ville vrida sig vid tyngsta belastningen när man tog i mycket. Med vrida sig menar jag att den lyfter i ena hörnet.

Varje läge motsvarar ca 100 watt i cykelläge. (väljer jag att tro)


Stabiliteten i övrigt känns ok men då ska man ta i beräkning att jag väger >65 kg och är i övrigt byggd som José Rujano. Väger man 80+ finns det nog stabilare maskiner.

En annan grej jag reagerade på i början var att fotstöden följer med i roddrörelsen och vinklas. På dyrare modeller typ Concept 2 är fotstöden i fast läge. Detta kändes lite konstigt i början men fungerar bättre och bättre. Är man lite händig går det att säkert att lösa.


Ändlägena på de rörliga fotstöden.


Display

Displayen visar antal roddtag, rep./min, total tid, kaloriförbrukning, distans och vill man så kan man använda sin Polar pulsmätare ihop med den.
Man kan även använda alla funktioner i nedräkningsläge.
Blir dock lite fundersam över rep./min funktionen, när det står 60 rep/min gör man i själva verket 30 rep/min, skumt.
Kaloriförbrukningen är som vanligt med enklare maskiner förenklad. Den räknar samma förbrukning på läge ett som läge åtta även fast "kadensen" är lika hög.



Priset då?

Jag köpte den hos Intersport för 3990.-. Nedsänkt från 6000.-, nja. Priset gäller hela säsongen så ord. priset ska tas med en nypa salt.


Bra: Tillräckligt med motstånd, prisvärd,

Mindre bra: Vridande chassi under tung belastning, inte världens stabilaste.

Slutsats:
Är man sugen på en roddmaskin men inte vill betala allt för mycket fungerar denna hyfsat till lite enklare alternativ träning.
Är man tyngre och kör ofta ska man nog lägga till några tusen för en bättre modell eller varför inte en begagnad.

2 kommentarer:

  1. Vi köpte en som denna begagnad för 500kr allt fungerar och inte märkbart sliten.

    När du skriver att den inte är stabil, jämför du då med de maskiner som brukar stå på gym?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja man får ju vad man betalar och stabiliteten räcker bra för mig men som jag skrev så väger man mer så kanske det är en annan sak, och ja de på gym är stabilare. Var ju några år sedan jag köpte den men den hänger med fortfarande utan problem. 500:- lät som ett klipp, grattis och ha det så kul och jobbigt med den.

    SvaraRadera