söndag 26 juli 2015

Test Hoka One One Clifton, slutrecension


 
Ja de inte så vackra skorna från Hoka One One har nu smekt mina fötter ett tag och upplevelsen har varit överlag trevlig.

Jag hade läst en del innan om dom och en del nackdelar som det skrivits om är att höjden gör de lite lättare för att vricka fötterna med samt tåboxen kan vara lite trång.

Första gången skorna åkte på fötterna kändes det som att de var gjorda för mina fötter förutom ett litet skav vid hålfoten som försvann efter kort tid. Tåboxen passar mig perfekt men jag har smala fötter så där kan det kanske bli lite värre om man är en bigfoot.

Många har beskrivit Hoka som springa på moln vilket är överdriva lite men skillnaden känns absolut och i direkt jämnförelse med min Asics Gel Nimbus 15 så har de mer komfort.

Att de skulle vara som att springa på styltor upplever jag inte alls och har absolut inga problem med att springa på lite teknisk stig med skorna.

Utformningen på sulan skjuter fram steget och gör det lättare att landa på framfötterna vilket jag uppskattar, känns som att man får lite mer fart på något sätt.

Mina Clifton´s köptes för att ha ett par lättare skor för längre pass och till Lidingöloppet men som även ger bra komfort. De har levererat bigtime och jag  har både kunna springa längre och snabbare i dom.

Om man läst ovanstånde så låter det som att de är världens bästa skor men såklart finns det nackdelar och det största är slitaget. Efter ca 14 mil så började lite av det gummerade på yttersulan att lossna vilket är rätt uselt och jämför jag återigen med mina Asics som rullat ca 100 mil utan några problem så blir det inte bättre. Kvaliteten är inte topnotch direkt men det är ibland priset man får betala om man vill ha lätta skor tyvärr. Jag betalade 120 euro för paret och får efter kontakt med Hoka reklamera dom om jag står för frakten till Holland så det kanske blir till att limma lite istället.

                                        



Sammanfattning: 


Vill du ha ett par sköna skor för längre pass som är lätta nog för korta lopp också så är Hoka´s Clifton ett superbra val.
De är kanske inte de bästa som mängdskor pga sulans kvalitet men som finskor och tävlingsskor perfekta.

Trots kvalitetsproblemen så kommer jag förmodligen beställa trailversionen av Cliftonmodellen Challenger ATR vilket säger en del om vad jag tycker om dom.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar