torsdag 15 januari 2015

Test av CAnyon Grand Canyon AL 6.0


Den andra Canyon talkofbike testar blev instegsmodellen Grand Canyon AL 6.0 som tidigare fått bra betyg i många andra tester.
Denna gång kom cykeln direkt från fabrik i kartong precis som den anländer till kund. Även denna gång blev den en i snygga Pure Orange Metallic, en färg som måste upplevas live för att uppskattas och betydligt roligare än Canyon dödstråkiga mattsvarta. Efter lite enklare montering av styre, stolpe mm samt personliga inställningar var den klar att köras.



Så här ser den ut när den kommer........



.........och efter lite montering ser den ut så här.


När Kadens testade samma modell storlek large vägde den in på 10,4 kg även fast Canyon själv anger 11,2.
Min vägde in på 11,1 kg för en medium, klart godkänt och återigen kul när uppgifterna är bättre än fabriksuppgifter.
Jag kontrollvägde några av delarna för att se ifall det fanns några snabba och billiga gram och uppdateringar att göra och blev förvånad över hur mycket man kan tjäna.

Styre Richey: 358 gram
Styrstam Ritchey: 170 gram
Sadelstolpe Iridium: 305 gram
Sadel: 281 gram
Kasset: 439 gram

Byt ut dessa delar mot hyfsat lätta grejor och man har snabbt tjänat ett halvt kilo.
Nedan följer en nästan komplett speclista.

Ram: Canyon New F8
Gaffel: Rock Shox Reba SL
Styrlager: Acros AiX-03
Bakväxel: Sram X9
Framväxel: Shimano SLX
Växelreglage: Sram X7 tigger
Bromsar: Avid Juicy 3
Hjul: Mavic Crossride
Kasset; Shimano Deore HG-50 11-34
Däck: Schwalbe Nobby Nic 2,25/ Racing Ralph 2,25
Vevaparti: Shimano SLX
Vevlager: Shimano SLX
Styrstam: Ritchey 4 bolt
Styre: Ritchey Comp Rizer
Sadel: Selle Italia Q-Bik
Sadelstolpe: Iridium 350 mm
Vikt enl. Canyon: 11,2 kg exkl. pedaler
Pris 21/7-10: 10219, 77.-


AL 6,0 kostar inte mer än ca 10 200,- och som vanligt får man väldigt mycket för pengarna hos Canyon.
Bara välkända delar från Rock Shox, Mavic, Sram, Shimano, Ritchey samt Schwalbe. Däcken är Schwalbes finaste EVO däck och tom slangarna är lättviktslangar från Continental. Stor blandning på märken och även växelsidan har blandade Shimano och Sram grejor.
Personligen gillar jag en hel grupp av samma märke men allting fungerar utan problem ihop. Då jag har kört Shimano Rapidfire reglage senaste åren var det till en början lite ovant att endast kunna växla med tummarna men man lärde sig efter några rundor.
Ramen har snyggt indragna vajrar i underröret. Testade att byta växelvajer för att se ifall det skulle bli någon krångel, men det var bara stoppa ner vajern och sen kom den ut på andra sidan.



Ramen väger ca 1500 gram enl. Canyon och har olika form på rören samt är väldigt reducerad på sina ställen. Den har även inbyggt bromsfäste bak för spara vikt. Denna ram kan lätt jämföra sig med de finaste aluramarna på marknaden men sett till priset på hel cykel faller konkurrenterna platt.
Styvheten är hög och även komforten är bra, något som kanske kan tillskrivas däcken som är i 2,25 bredd.
I skogen känns den rapp och svarar snabbt på kommandon. Jämnfört med rena tävlingshojar gör sig vikten påmind lite grann när man kör uppför. Gaffeln fungerar också bra med då det är en Rock Shox är låsningen som vanligt usel. Minst tre cm suger den i låst läge och remoten på styret slutar nästan helt att fungera i lerigt väder.



Hjul

Hjulen är pålitliga Crossride från Mavic, dock lite tunga (1900 gram) som förväntat i denna prisklass. De höll sig raka under hela testet trots stundtals hård körning och vill man lätta hojen med racehjul kan man har kvar dessa som utmärkta träningshjul.



Sadel m.m.

Alla omkringkomponenter som styre, styrstam, sadelstolpe och sadel är som sagt i tyngsta laget men gör sig jobb och det breda styre ger mycket bra kontroll och gör cykeln lekfull.

Växlar och bromsar.

Växlarna kom perfekt inställda från fabrik och blandningen mellan Shimano och Sram verkade i fint samspel.
Bromsarna från Avid är deras enklare modell Juicy 3. Efter lite inkörning bet dom bra och känslan är ok, jämfört med exempelvis XT har dom dock en bit kvar.




Bra:

Priset, vikten, specen, åkegenskaperna.

Mindre bra:

Som vanligt låsningen på Rock Shox gaffel som inte låser helt samt remotelåsningen som nästan ger upp i lenväder. Lite stor sadel, men det är ju inviduellt.

Slutsats:

En mycket prisvärd hoj som verkligen tål att byggas vidare på. Passar såväl nybörjaren och personer med raceambitioner efter lite uppgradering.

Köp din egen på canyon.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar