fredag 16 januari 2015

Alf Segersäll´s Bianchi


Historia om en cykel.

På ett besök hos en gammal granne kommer minnen upp om en celestefärgad
Bianchi som brukade hänga i källaren. Var inte så också att den tillhört någon tävlingscyklist?
Nyfiken som jag är bestämmer jag mig för att fråga.

-Jo, den har jag kvar.
Jag köpte den av Alf Segersäll i början eller i mitten av sjuttiotalet.

Grannen har använt den regelbundet varje år som tränings/transportcykel
t.o.m förra året då en modernare införskaffades.

-Hjulen börjar bli lite dåliga och tubdäcken torra.

Att den varit med om en del syns verkligen, detta gör mig intresserad av att veta mer. På vinst och förlust kontaktar jag Alf för att höra om han kan berätta mera.
Alf är mer än tillmötesgående och kontaktar t.o.m Bianchi för mer information.


-Den är från -75 eller tom -74, märket Campione del mondo härrör från Gimondis seger på VM i Barcelona -73.
Körde då fortfarande för Fagersta CA men sponsrades av Delmondo AB med en Bianchi sedan -74. Jag hade kanonform på DN´s 6-dagars men missade den viktiga utbrytningen.
Blev trea på en etapp och tvåa efter Harry Hannus på den längsta etappen som var 20 mil. Hade jag haft mindre respekt för Harry så hade jag vunnit.

Sorundaloppet (Ett lopp som Alf vann) Foto från Alf´s privata samling.

På SM i Falun blev han trea på tempot och tvåa på linjeloppet och fortsatte
rada upp pallplaceringarna bla. trea på Nordiska mästerskapet efter Uusivirta och Bernt Johansson, trea tempoetapp Östtyskland 4-dagars, etta tempoetappen Klarälvsloppet och tvåa totalt. Utöver dessa result blev det ca tio vinster på hemmaplan. Alla dessa bra resultat ledde till att han blev uttagen att köra VM i Mettet i Belgien där han körde in på en 29:e plats och Sven-Åke Nilsson blev tvåa.

Under sin proffskarriär körde sedan Alf nästan uteslutande på Bianchi och
1983 vann han en etapp i Giro d´Italia till Mantova men det är en annan historia.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar