fredag 16 januari 2015

Test av MRP kedjestyrare

Att köra med enkelklinga fram har blivit allt vanligare även på xc-tävlingar.
Detta för att tjäna vikt då man ändå inte behöver använda full utväxling.
Jag valde därför att testa MRP´s variant av kedjestyrare. Denna modell är samma som Rabobank/Giant åkaren Adam Craig kör med. Jag beställde den från Chainreactioncycles för ca 430.- och passade även på att byta framklingan till en med 36 tänder. Det blev den som har störst spann för storlek på klingan, nämligen den för 32-40 tänder, en mindre modell finns också för 32-36 tänder men då man endast tjänar 4 gram känns det viktigare att kunna byta till en större klinga om man skulle vilja det i framtiden.
Som vanligt efter leverans börjar jag med att väga in grejorna.
MRP uppger själva en vikt på 62 gram och enligt min våg lägger den sig på 60 gram, mycket bra. Tror dock att man borde kunna lätta den en del om aluminiumfästet för montering innanför vevlagret skulle vara tunnare, men stabilt är det.



Monteringen av styraren och fästet är enkelt och även på cykeln. Den ska som sagt monteras innanför vevlagret och i mitt fall ersätta framväxeln. Har man inte e-type framväxel får man ta bort distansringen i plast.
Man får se till att styraren ställs in någorlunda i våg så den följer klingan bra sedan. Allt var enkelt förutsatt att man har rätt verktyg.





Fästet för framväxeln valde jag att fylla med en nylonskruv så det inte kommer in något skit.



Efter man skruvat tillbaka vevpartiet får man ställa in avståndet på styraren så den följer kedjelinjen på bästa sätt.
Detta görs med de medföljande nylonbrickorna. I mitt fall blev dock att köra helt utan.

Hur fungerar då kedjestyraren?

Under de veckor jag hittills kört har jag inte haft ett ändå problem med att kedjan hoppar eller liknande och det är ju inget annat än bra. Ingen efterjustering har behövts heller.
Det som däremot är lite irriterande är ett visst kedjeskrap vid körning på största klingan bak. Detta är både bra och dåligt då man kan höra när man inte kan få lättare utväxling.

Nu till det roligaste, nämligen viktbesparingen.
Jag fick plocka bort framväxel, växelreglage med vajrar, två klingor med tillhörande bultar.
Se på bilderna vad jag tjänade. Observera att lillklingan redan plockats bort och ska också räknas in med minus 47 gram inkl. bultar.



Storklinga och mellanklinga ersattes av en 36 klinga på 51 gram.
Viktbesparing: 94 gram



Klingbultar i stål ersattes av alubultar på sex gram.
Viktbesparing: 13 gram



Vänstra växelreglaget inkl. vajrar och höljen.
Viktbesparing: 141 gram




Framväxel e-type.
Viktbesparing: 163 gram


Total viktbesparing: 458 gram


Slutsats: Mycket bra kedjestyrare som gör sitt jobb galant, men 30 gram lättare hade inte skadat.
Det bästa är dock viktbesparingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar