fredag 16 januari 2015

Intervju med Christofer Stevenson

Vinst på Karlstad XC. Foto från Motala AIF Facebooksida.





Hej Christofer!
Från att ha kört på kontinentalnivå till att köra för Motala i år, hur har det ändrat till upplägg och synsätt på ditt cyklande?



Jag gick in med inställningen att ha skoj på hoj i år, vilket jag har haft med det gänget jag varit ute med. Det har även gjort att jag suttit på cykeln en tredjedel av tiden jämfört med tidigare år och även börjat stanna för fika under träningspassen. Men min kärlek till sporten har inte svalnat.  

Ett annat mål var att höja nivån på tävlandet här i Sverige, vilket är svårt att ha bevis för. Men ser man generellt tycker jag att det har varit fler intressanta lopp än på länge, den största bidragande orsaken till det är nog inte jag, utan att det inte har funnits något dominant lag. Helt plötsligt har fler vågat ta intiativ och inte avvaktat för att se vad ”det bästa laget” ska göra. Vi får se om den offensiva cykelåkningen håller i sig även nästa år jag hoppas på det! 
 
 

Nöjd med årets resultat?


 
Ja, jag har haft skoj, även om det grämer mig att jag vaknade upp sjuk inför det enda lopp jag verkligen ville vinna, eftersom jag inte vunnit det innan. En bana som passar mig fint, men som det alltid varit stolpe ut på, tänker på Scandinavien race/Skandis.  

 

Du åkte även några mtblopp, vilket var några år sedan, satt tekniken i eller?


 
Håller man sig till långloppen, som jag gjorde krävs inte så mycket teknik nu förtiden upptäckte jag, vilket passar mig bra. Även om man på de få tekniska partier som finns blir avhängd, men då får man ta hjälp av slätdraget för att komma ikapp senare.    

 

 Fick du mersmak och blir det fler tävlingar 2015?


 
Ja, det var skoj och jag kommer köra de flesta lopp i Långlopps Cupen, om de inte krockar med viktiga tävlingar på landsvägen. 


 

I dina yngre dagar åkte du mycket skidor och förra året blev du 191:a på Vasaloppet, blir det någon skidåkning denna vinter?


 
Jo, det blir en liten satsning mot Vasan, målet är att få en nummerlapp med namn på (150 första) och därifrån är det inte långt till ”Topp-100”. Så jag hoppas kunna nå upp till det inom två år.  

 

 

Så det tränas mest på skidorna nu eller?


 
Nja, svårt när det är knapert med snö, även om det blir mer fokus mot det. 
 

 

Nyss avgjordes ju banSM i din hemstad Falun, inget du som kört en del bana ville delta i?

 
 
Jag kände väl att jag kunde ställt upp, men då hade det varit som utfyllnad, vilket jag inte var så sugen på. Vi får se till nästa år, 4000 m skulle väl vara det som passar bäst i sådana fall.  

 

 

Ok, då får vi hoppas att det kommer lite snö så du kan få ett lyckat Vasalopp till att börja med.

 
 
Ja det gör vi, det går rykten om att att det ska arrangeras VM i skidsport här i byn och de borde ju också vara intresserade av den varan.   

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar