fredag 28 april 2017

Test av Saucony Type A7

Type A betyder snabba skor.
Till årets säsong ville jag ha ett nytt par lätta skor för 5-10 km lopp efter att förra året sprungit i Adidas Takumi Ren Boost som jag varit hyfsat nöjd med.

En stor del till varför valet föll på Saucony var vikten som enligt tillverkaren ska vara 156 gram styck  i storlek 9. Har inte vägt mina då vågen gått sönder men då dom är i storlek 7,5 US så borde de ligga runt 150 grams strecket förhoppningsvis vilket är tillfredsställande.

Vikten är ju en del men om passformen med mera är skit spelar vikten mindre roll.
Vi kan börja med passformen vilken jag tycker mycket bra, bra hälgrepp och bra med volym i stoppningen både runt ankeln och kappan, mycket skönt.

Tåboxen är kanske lite för stor för min smak men då har jag också väldigt smala fötter och hellre lite för stort än för litet.

Saucony använder sitt flexfilmtyg vilket är mycket följsamt och har hittills inte givit mig några problem med blåsor eller "hot spots".


Då har vi gått igenom den övre delen av skon och då kommer vi till den undre delen.
Sulan är relativt mjuk och följsam vilket jag gillar och känns som att det är helt ok med dämpning för sin vikt men vill man dämpning ligger nog inte denna på min topptiolista.
Efter de lopp och hårda pass (mellan 5-10 km) jag använt skorna har jag blivit hyfsat sliten muskulärt efterråt så några distanspass kommer det nog inte bli i dom.


Sulan är något som jag verkligen gillar, supergrepp i gummit och milsvid från vissa skor med mer bakelitkänsla som inte greppar bra ens på asfalt.
Hur de kommer se ut slitagemässigt efter denna säsong får vi se men inget större synligt slitage har börjat visa sig än på de cirka 20 passen hittills.


Den välgreppande sulan.


Sammanfattning:

Ja har ni läst texten ovan förstår ni att jag är nöjd med dom.
Lätta, bra passform, bra grepp samt en här-kommer-jag-färgsättning, inte mycket mer man kan önska av ett par raceskor.

Klarar ni inte av skor med lite dämpning ska ni nog leta vidare.

Priserna börjar runt 800.- om man letar runt lite vilket i sammanhanget får anses som bra.






Inte mycket drop.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar