lördag 25 mars 2017

Tunnelrun 2017, tävlingsrapport



Igår gick som nog ingen missat Tunnelrun för andra gången och jag stod återigen på startlinjen.
Förra gången hade arrangörerna ett "elitled" för de snabbare löparna men inte i år utan endast vanliga startgrupper om cirka 1500 personer i varje. Även om det var ett upplevelselopp ville jag ändå försöka springa snabbt så jag var lite orolig för trängsel då detta endast är en servicetunnel med ett körfält under jord.

För oss som kom utsocknes så innebar det lite logistiska problem då start mål var beläget på två olika ställen men det löste sig bra vilket förmodligen underlättades av att jag hade en tidig startgrupp.

Nåväl, på plats i god tid innan och då börjar man inse att det blir rätt mycket människor som ska springa, 33 000 anmälda och cirka 27 000 till start.

Lite trevlig underhållning och sedan insläpp till starten en kvart innan startskotten och där gällde det att stå i de första raderna om man skulle komma iväg utan strul i bra fart.

Starten gick och de första två kilometrarna över jord var rätt knixiga med många kurvor och inte helt plant. Efter en vätskekontroll vid kilometer två bar det brant neråt in i tunnel och här upplevde jag det lite obehagligt att det inte var så mycket belysning vilket gjorde att man inte såg direkt vart man satte fötterna.

Första kilometermarkeringen kom vid tre och klockan sa då under tio minuter vilket kändes som att det inte kunde stämma men nog faktiskt gjorde det.

Vid det här läget har de snabbare löparna i min grupp börjat komma ikapp massorna från gruppen innan så det gällde att planera sin framfart lite men det fungerade förvånansvärt bra och jag kände inte att jag blev hindrad någon gång.

Metrarna rullade på och var utför nästan hela tiden till kilometer sex där stigningen uppåt skulle börja igen. Mitt snitt låg dittills under 3:45/km så det kändes bra men då skulle den sista biten vara riktigt tuff enligt vad jag sett innan.

Som sagt så var backarna bra brant upp till 14% lutning men de gick hyfsat de med även om snittfarten drogs ned väsentligt.

I mål på 29:26 vilket jag är hyfsat nöjd med, svårt att veta vad man skulle förvänta sig.

En av dessa herrarna var nog topp tio, tyvärr var det inte jag.


Efter målgång fanns lite dricka med mera men jag stannade inte länge vid målgång då jag inte vill stå och bli kall.

Väl hemma igen ville man såklart kolla lite placeringar och tider vilket fungerade bra ett tag men sedan verkar resultatsidan knasat ur och placeringar med mera hoppade upp och ner samt vissa tider försvann.

Det fanns även underhållning med mera tunneln vilket var trevligt men som jag inte tyvärr kanske inte tog in lika mycket som de som sprang lite långsammare.

I övrigt tycker jag arrangemanget flöt på bra så stor eloge till dom så på återseende nästa gång.


Resultat hittar ni här: http://www.lidingoloppet.se/sv/tunnelrun/resultat-tunnelrun/#.WNdibYVOLug











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar