fredag 12 augusti 2016

SEGER FÖR MATTI MANNINEN PÅ FÖRSTA ETAPPEN AV TOUR OF SZEKLERLAND (UCI 2.2)

Den inledande av fyra etapper på det rumänska Europatourloppet Szeklerland Tour kördes under tosdagen. Det Svenska continentalteamet Bliz-Merida Pro Cycling avgick med seger efter en mycket stark laginsats och en fantastisk avslutning av finländaren Matti Manninen.
- Jag är väldigt glad, det är min bästa säsong så här långt. Teamet gjorde ett perfekt jobb och jag var i perfekt position inför avslutningen på dagens stora bergspris så jag kunde köra för fullt. Jag trodde inte att jag skulle kunna vinna en europatourtävling i den här typen av terräng så det gör mig extra nöjd, kommenterade Matti.
et var en snabb tävling. De första två timmarna höll en snitthastighet av 49 km per timma. Cyklisterna körde ett långt varv på 184 km som startade och slutade i Miercurea Ciuc. Dagens enda kategoristerade klättring nådde toppen med 25 km kvar av loppet. En grupp med åtta man hade då fått en lucka, bland dessa fanns Manninen. Med en kilometer kvar var han i ensam ledning och kunde sedan vinna loppet med några meters marginal.

D
Killarna gjorde ett superjobb. När den tidiga utbrytningen var iväg så lugnade loppet sig lite. Yannick Janssen, Hiski Kanerva, Nikolai Tefre Lunder och Isac Lundgren satte sig i spets på fältet och kontrollerade farten så att utbrytningen var inhämtad till den branta avslutning av klättringen. Matti och vår unge norske klättrare Mikkel Tefre Lunder var så fräscha som möjligt för den brantaste delen och kunder köra för fullt. Att vinna är en superbonus på grabbarnas jobb idag, sammanfatter team manager Dennis Nystrand.
-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar