söndag 31 juli 2016

Buggruset 2016, tävlingsrapport

Sommar i dalarna igen och likt förra året åkte jag till Malung för att springa Buggruset.
Förra året blev tiden 18:34 och en 14:e plats så hoppades kunna förbättra framförallt tiden.
Då flertalet extremt duktiga orienterade skulle deltaga så var placeringen inget som var lika viktigt.

Väldigt fint väder och lite vind gjorde att man var glad att det bara var fem km långt.
Bansträckningen var samma som förra året men de vägarbeten som pågick då vara klara så det blev lite bättre underlag de ställena. Annars är det varierat asfalt, gräs och grus samt rätt mycket svängar, dock är kuperingen inte så farlig men detta är ingen snabb bana tycker jag.

Starten har precis gått......
.......och ungefär här började det bli jobbigt.


Starten gick och som vanligt blev det full fart men jag höll mig hyfsat lugn och gjorde första km på 3:20 vilket kändes bra. Tappade lite fart resterande bit men plockade placeringar och kände mig starkare mot slutet vilket oftast inte är fallet vilket var kul. Inför målgång hade jag gått ifrån den lilla grupp jag sprang med och kom in på upploppet med en ledning över närmaste följare som kändes säker. Gjorde dock misstaget att inte kolla över axeln en gång till då två st spurtade om mig på mållinjen och jag blev 12:a istället för 10:a vilket var både surt och onödigt.

Tiden stannade i alla fall på 17:44 vilket var 50 sek bättre än förra året samt nytt personbästa på väg med 6 sek så det var jag nöjd med.

Hur gick det lite längre fram då? Jo Emil Svensk vann på 14:29! före William Lind på 14:31 och fjolårets vinnare Jesper Lundberg kom trea med 16:05.

De femton främsta var under 18 min så startfältet kan man inte klaga på.

Ensam 150 m innan mål.

Slagen på mållinjen. Foto: Beri Bild
Trean Jesper Lundberg.

Ettan och tvåan Emil Svensk samt William Lind.



Pallen herrklassen.

Pallen damklassen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar