måndag 23 februari 2015

Intervju med Charlotte Karlsson



IMG_4020
En nöjd Charlotte efter Barcelona Halvmarathon.


Namn: Charlotte Karlsson
Yrke: Egen företagare - Runday
Meriter: Har vunnit några lopp och fått representera landslaget
Sponsorer: nope


 

Börjar med en klassisk jobbintervjufråga, berätta lite om dig själv.



I det här forumet så räcker det kanske med att säga att jag är löpare och älskar att springa vilket jag har gjort till och från sedan jag var liten?


 

2011 startade du Runday, för dom som legat under en sten senaste åren vilka är ni och vad är tanken?



Vi är en löpargrupp som är baserade i Stockholm. Vi har som mål att sprida kunskap och glädje kring löpträning. Löpare på alla nivåer är välkomna till våra träningspass. Vi håller i gratis löpträning varje måndag, RundayMonday, men åker också ut till företag och håller i träningspass och föreläsningar. Utöver det håller vi i personliga träningspass och arrangerar events, bootcamps och träningshelger av olika slag för privatpersoner. Vi har utvecklat ett eget koncept för hur en löpträning ser ut och mycket av inspirationen är hämtad från friidrotten. Löpteknik och löparglädje är otroligt viktigt för oss och någon som genomsyrar alla våra träningar. 


Du satsar på marathon själv, hur får du ihop träningstiden med det och Runday?



Det är ett evigt pusslande men det går hyfsat bra. Det svåra med den typ av jobb som jag har är att det ibland blir för mycket löpning tillsammans med kunder, men så snart det blir lite varmare ute så ska jag börja cykla mer när jag håller i träningspass.


Vad är din personliga målsättning detta år?



Bland annat att kvala till VM i sommar samt sätta nya personbästan på distanserna 5 km, 10 km, halvmarathon och marathon, eventuellt också LL 30km om jag springer det.

Du är 30 år nu, när hoppas du peaka?



Jag hoppas att jag fortsätter utvecklas så länge som jag tycker att löpningen känns rolig och givande. Om det är om 5 eller 15 år har jag ingen aning om.


 

Du vann nyligen Winter Run, är det ett tecken på att försäsongsträningen gått bra?


Ja, jag har varit skadefri och kunnat köra på sedan september.


På tal om säsong, när är årets första viktiga tävling?



Sprang Barcelona Halvmarathon den 15 februari vilket var en hyfsat viktig tävling för mig samt gav mig en bra formcheck.

Slutligen då, hur hoppas du Runday och du själv har utvecklats till om fem år?


 

Jag vet att jag kommer fortsätta springa och träna om 5 år givet att jag håller mig skadefri, om det är på elitnivå eller inte vet jag inte. Runday ska vi fortsätta utveckla under många år framöver och ambition är att sprida kunskap och glädje kring löpträning till så många människor som möjligt.


Mer om Charlotte och Runday hittar ni på http://www.runday.se/

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar