fredag 16 januari 2015

Tjejgirot, intervju med Susanne Ljungskog

 

Häromdagen presenterades ett nytt motionslopp på cykel som kommer äga rum i augusti. Det som skiljer detta lopp från de flesta andra är att anmälan bara är öppen för tjejer (därav namnet) och att det är inte vem som helst som står bakom projektet utan dubbla världsmästarinnan och bragdguldsvinnaren Susanne Ljungskog. För att få reda på lite mer samt se hur involverad Susanne verkligen är fick hon besvara några frågor.

 

Hej Susanne! 

Den 30 augusti i år kommer det första Tjejgirot gå av stapeln, ett lopp bara för tjejer, berätta vad är idén/tanken bakom det?

 
Ja den 30 augusti så smäller det och det är en dröm som går i uppfyllelse för mig att faktiskt vara med och anordna ett eget lopp. Tanken bakom Tjejgirot är att vi har märkt att tjejer gillar att cykla tillsammans. Jag har genom min satsning på kvinnliga motionärer noterat (Team Sky Blue) att de uppskattar när det inte är hets och går för fort som det kan göra när de starka killarna är med. Därav att vi valt att loppet bara ska vara för tjejer. Därmed inte uteslutet att killar får vara med, men då får det bli ett eget lopp för dem och det är något som finns i tankarna längre fram.
 

Foto: Luca Mara, Bicycling

 

Hur många deltagare hoppas ni kommer och kör detta första år?

 
Vi har satt ett tak på 1000 tjejer detta första år och det vore verkligen en dröm om vi kan få så många. Vi satte ett tak med anledning av att vi är mycket måna om att alla ska få en upplevelse inte bara cykelmässigt utan även totalupplevelsen med välbefinnandet genom en god italienskinspirerad pasta från Zeta efter loppet med ett glas vin för de som önskar. Samt den fantastiska miljö som Wenngarn slott bjuder på.
 
 

Ni kommer ha tidtagning med chip, är det en tävling också eller ?

 
Nej det är ett motionslopp, tidtagning har vi för att vi tror att det är kul för tjejerna att få en tid och för de som vill kan jämföra sin tid till nästa år. Vissa vill träna och utvecklas och då kan en tid vara spännande att jämföra från år till år.
 

Damcyklingen är ju verkligen på frammarsch både på tävlingsbanan och på motionärssidan, är det en trend du tror kommer fortsätta?

 
Ja definitivt, tjejerna har precis som killarna förstått att cykling är en härlig motionsform. Du kommer en bra bit vid en timmas cykling och hinner se mycket av naturen samt att cykling inte sliter på kroppen då det är mjuka rörelser. Ett perfekt sätt att hålla sig i form helt enkelt.
 

Det var några år sedan du själv slutade cykla profesionellt och nu är du tillbaka både som ett namn bakom detta samt det nya nätverket Team Blue Sky, har abstinensen varit för stor?

 
Ja den har nog varit det...på något sätt så kan jag inte vara ifrån min cykel. Jag levde min dröm i 13 år som cykelproffs. Nu känner jag att drömmen fortsätter i och med Team Sky Blue och Tjejgirot. Jag svävar på moln varje dag jag får arbeta med detta.
 

Slutligen, hur hoppas du den 30 augusti kommer utspela sig?

 
Jag hoppas på en totalupplevelse vad gäller välbefinnnade detta genom cykling i fin miljö, god mat och social samvaro.
 
 

Är detta något som tilltalar just dig så kan ni gå in på Tjejgirot för lite mer info samt anmälan.

Missa inte heller Team Blue Sky sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar