torsdag 15 januari 2015

Intervju med Sebastian Balck


Fullständigt namn: Sebastian Balck
Smeknamn:Balck
Civilstånd: Singel
Så långt kan jag cykla på bakhjulet: Inte långt
Senast lästa bok: Radhusproletärer och Ombudskapitalister
Favorit motto: Det som inte dödar härdar
Mat jag gärna äter: Italienskt


Vi tar det från början, hur kommer det sig att du börja cykla?

Min Far började cykla igen på äldre dagar efter ha varit aktiv som yngre. Jag följde med på en tävling och fastnade ganska fort!


Övrig idrottslig bakgrund?

Innebandy och Ju Jutsu

Vem har du som förebild/idol inom cykelvärlden?

Pozatto

Vem lyssnar du mest på i laget?

Gurra

Du har kört för CykelCity några säsonger nu, hur mycket har det betytt för din utveckling?

Cykelcity har alltid koncentrerat sig på att få ihop ett bra gäng och hitta en bra Teamkänsla vilket alla i laget lärt sig mycket av, både på cykeln och i privatlivet. För mig har Otto och de andra i ledningen alltid velat mitt eget bästa och har försett mig med ett så bra program som är möjligt och material i toppklass. I Team Cykelcity utvecklas man snabbt och får den hjälp man behöver!

Har du några övriga intressen?

Bilar, HiFi, Klockor

Berätta om dina segrar i år.

Många av dom tar gjorts på en hård bana och även i teknisk blöt terräng. Tyvärr har jag bara vunnit en tävling internationellt i år.

Du var tvåa på tempo SM i år bakom Gustav Larsson, överraskad?

Ja lite med tanke på att jag avslutat ett en vecka långt etapplopp endast två dagar tidigare. Annars siktade jag på topp fem på förhand.

Vad har du för upplägg och tankar kring kost och kosttillskott?

Jag är mycket noga med min kosthållning och har testat mig fram genom olika sätt att bedriva den på bästa sätt. Kosttillskott undviker jag i allra högsta grad då jag anser att man kan få i sig det man behöver med en varierad och nogrann kost.

Vad äter du under tävling?

Bars, bullets och Gel... Ibland tar jag en cigg också.

Hur många tävlingsdagar tror du att du landar på i år?

58 dagar

Antal träningstimmar/år ?

ca 850-900

Använder du några hjälpmedel i din träning typ pulsmättning eller wattmätare?

SRM PowerMeter och Playstation 3

Vad tror du att du måste förbättra för att ta det stora steget och bli en åkare att räkna med i Protour?

Bli mer mentalt härdad och hålla huvudet högt i sämre tider.

Du har nyligen kört VM, nöjd med din insats?

Inte resultatmssigt men prestationsmässigt. Tempot gick inte så bra som jag hoppats då jag med erfarenhet av tidigare tempolopp inte brukar tappa så mkt tid mot samma konkurenter. dålig dag helt enkelt. Mitt mål var topp 15 och var 18 sekunder efter min målsättning. Linjet gick mkt bra och kände mig stark ända in till slutet, försökte attackera sista tre kilometrarna men kom inte loss och spurtade imål som 29:a.

Hade banan behövt mer höjdmeter för gynna dig?

Vad tycker om att Ahlstrand fick stanna hemma?

Jag tycker det var en mycket hård bana och med 45 man kvar i slutet av 150 så var det ingen direkt spurtbana. Svenska cykelförbundet hade budget till att skicka två u23 cyklister och tyckte dom gjorde ett bra val.

Det har ju gått bra i år, har du börjat bearbeta några Pro lag inför nästa säsong?

Kontakter är livsviktigt inom proffscyklingen och jag precis som alla andra är i behov av ett bra kontaktnät.

Vilket lag skulle du helst vilja köra för och varför?

Pro Tour lagen ändrar form och status hela tiden men Sky är stabilt och har en del Skandinaver.

Om du skulle bli skadad och måste sluta cykla, vad tror du att du hittar på då?

Leva som Iggy Pop och chocka med min entreprenörskap.

Vart ligger du oftast i klungan?

För långt bak...

Hur laddar du dagen innan och timmarna före ett lopp?

En riktigt bra kaffe och ibland en cigg.

Hur många hojar har du?

phuuu fyra fem?

Dina Cervélo, nöjd med dom?

Cervelo gör världens bästa cyklar, vad mer kan jag säga?


Det var det du behövde veta om Sebastian Balck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar