torsdag 15 januari 2015

Intervju med Fredrik Ericsson

Du har haft en kanonstart på sitt nya jobb som förbundskapten med flertalet medaljer i mästerskapen i år.
Vad är hemligeten?


I fallet medaljerna är det knappast någon speciell hemlighet, både Alexandra och Robin har varit på gång att vinna på den här nivån sedan 1-2 år tillbaka så det enda jag behövde göra var att ta ut dem och låta dem sköta resten :-)

Hur skiljer sig ditt ledarskap till skillnad mot tidigare kaptener tror du?

Jag kan egentligen bara svara på vilka egenskaper hos mig som jag tror passar bäst för det här jobbet och det är planeringsförmåga, humor, entusiasm och en förkärlek för att bestämma över andra ;-)


Sen hur mycket dessa positiva egenskaper påverkas negativt av min maniska tidsoptimism och en förmåga att krångla till saker i onödan är svårt att säga...

Hur mycket användning har du av din egna karriär i jobbet?

Det är lite lättare att sätta sig in i tankegångarna hos de aktiva när jag ju själv var det för mindre än ett år sedan. Men samtidigt är alla olika, så det kan även vara ett hinder eftersom det som var viktigt och kändes helt naturligt för mig under min aktiva karriär kan vara helt tvärt om för någon annan.

Har Sverige nått sin fulla potenitial?

Verkligen inte!

Mtbscenen i Sverige har dalat senaste åren medans lvgsidan ökat, vad tror du det beror på?

Förstår faktiskt inte riktigt varför. Det finns väldigt många små företeelser som kan vara förklaringen enskilt eller tillsammans, men det känns bara som spekulationer.

Cykelvasan känns som ett litet trendbrott, kan denna tävling rädda mtbcyklingen?

CykelVasan tillsammans med den ökande utförsåkningen vid många fjällanläggningar tror jag kommer att sätta fart på MTB-sporten de närmaste åren, fast på två olika sätt.

I Norge har dom väldigt många licensierade cyklister med upp till 10 000 startande i motionsloppen, ska vi börja snegla på lillebror kanske?

När det gäller motionslopp, helt klart!

Om du fick obegränsad budget, hur skulle du marknadsföra mtbsporten i Sverige?

Det är faktiskt inget jag funderat särskilt mycket över eftersom jag ju bara har en 25% tjänst och därmed räcker tiden bara till att fixa den mest grundläggande verksamheten för landslaget och mitt fokus har varit på det. Men det finns ju rätt mång argument för MTB som tränings- och tävlingsform, t.ex. allsidig träning, skonsamt för kroppen, lätt att välja svårighetsgrad, naturupplevelser, ingen trafik osv. När det gäller att öka åskådarintresset för tävlingar handlar det nog om att finna en bra form för TV och att skapa samma mytiska aura som finns runt t.ex. Novemberkåsan, d.v.s. åka ut i skogen och se hjältarna kämpa.

Sista frågan, inte sugen på comeback när du är ute på tävlingarna?

Nej, inte just nu! Kanske om några år om det är bra förutsättningar för det, frågan är bara i vilken sport i så fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar