torsdag 15 januari 2015

Intervju med Mattias Hellöre

Hej Mattias, berätta lite om bakgrunden till företaget.

Är utbildad NC operatör och gillar teknik, samtidigt ganska skapligt ritbegåvad i Solidworks.
Fått alldeles för många vid sidan av jobb de sista åren så jag startade eget och försöker leva på det.



Några av Mattias produkter som nu sitter på Oscar Ekstam´s cykel.

Vart håller Hellore hus?
Ut med bilarna och sälj dom och köpt två fräsar o en svarv tillsammans med div. verktyg.
Hemma i garaget, ett dubbelgarage om 5x7m, planer finns att bygga ut till höst.

Gör du bara produkter och prototyper till cykel eller även annat?

Företagsiden är från en skiss till färdig produkt, massproduktion överlåter jag till andra.
Måste inte vara cykelrelaterat.

Hur mycket tid lägger du ner på Hellore?

Försöker lägga ner max 2-5 timmar i veckan men i realiteten runtr 30h, det mesta obetald arbetstid för jag gillar det jag gör.

Det är nästan uteslutande mtb grejor på hemsidan, är det ditt eget intresse som styrt det så?

Japp, har kört lite på elitnivå i början av 90 talet.

Hur kommer det sig att du började tillverka egna saker?

Jag har verktygen och kunnandet, så varför inte?

Vad är roligast med att gjort det själv?

Det håller och är så sjukt lätt att det ej borde hålla.

Man tänker lätt att din egen cykel är bara prototyper och specialgrejor, är det så?

Närapå, mycket specialbyggen som gäller på mina egna hojar.
För närvarande kör jag en GT Psyclone, tog mig en stund att hitta rätt ram och färg.
Sadelstolpe/sadelkombo -egentillverkad.
Thumbies - egenkomponerat.
XTR shadow bak - lite modifierad.
Klingor fram, egen tillverkning.
Styret är toklättat - 87 gram.
Framväxel modifierad Record..

Gör du alla produkttester själv?

Önskar jag hade så mycket tid.
Jag lejer ut nästan allt testande åt andra.

Man har ju sett dina varor på Weight Weenies hemsida m.m, får du många förfrågningar från andra länder?

I stort sett går allt utanför sveriges gränser.

Är det någon/några cyklister i eliten som använder dina grejor?

Bland annat Emil Lindgren kör med min sadelstolpe.

Emil´s stolpe väger 135 gram i storlek 30,9 x 400 mm

Oscar Ekstam kör med lite grejer från mig.
http://www.oscarekstam.com/



En prototyp av kedjestyrare som Oscar testade förra året.

En annan mer färdig kedjestyrare gjord för en Merida cyklist.

Tommy Hammarström kör med Soul Kozak grejer från mig.



Den röda tråden i dina produkter är ju att dom är lätta, hur viktig är hållbarheten för dig?

De skall hålla men det finns en gräns för vilka som kan använda dom för att hålla vikten nere.

Material du använder dig av är aluminium, titan och kolfiber, har du tankar/planer på att testa några andra material?

Jag försöker få tag i annat att använda men det finns inte mycket annat att välja på.

Slutligen, vad ligger ritbordet just nu?

Berättar jag så blir det ingen överraskning sen :)
Halvofficiella grejer är ju samutveckling med BCB då vi hjälper varann.
ISP stolpe till Scott, carbon/titan bromsskivor och dylikt är på gång.
Mycket är förfiningar av existerande produkter.

Spännande grejor att vänta alltså, kolla in på Mattias hemsida för att få lite uppdateringar.

Alla bilder kommer från www.hellore.se/EP01.html samt
http://www.oscarekstam.com/

Stort tack Oscar för hjälpen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar