tisdag 13 januari 2015

Intervju med Christofer Stevenson del 1.



Efter en lyckad säsong 2009 med bl.a en etappseger och ledartröja i ett av europas största etapplopp Olympia tour såg framtiden ljus ut men sen kom bakslaget om att laget skulle läggas ner efter säsongen. Andra erbjudanden fanns men inget var intressant och därför valde Christofer att ta ett mellanår och köra för Borås CA hemma i Sverige.
Jag tog ett snack med Christofer om hans erfarenheter och tankar kring träning, doping mm. samt hur man bränner 40 000.- bäst.

Fullständigt namn: Karl Richard Christofer Stevenson
Född: 25 april 1982, Karlstad
Civilstånd: Sambo (med sin bror Mikael Stevenson)
Bor: Karlstad
Längd: 190 cm
Vikt i form: 76 kg
Smeknamn: Steve, Stor-Steve, Chrille, Stiv, Koffe, kärt barn……..
Motto: “Second place first loser”
Lyssnar på: Det som är bra, ofta val efter sinnestämmning men just nu mest Mustasch.
Tittar på: Senaste bra film var Shutter Island

Vad har du du för idrottslig bakgrund förutom cykel?

Började cykla -94 då på MTB. Kombinerade med längdskidor fram till säsongen -99, då jag la dem på hyllan när jag började på cykelgymnasiet i Vansbro, Innan det hann jag även med att prova på en hel del andra sporter, bl. löpning, hockey, fotboll mm.

Har dina föräldrars idrottande styrt ditt val?

Far vann någon skolfinal i diskus , så det har inspirerat mig.
Dock har han på senare år börjat hävda att det inte var i diskus och han är inte säker på att han vann heller. Så hela mitt idrottsliga liva har byggts på en falsk tro som jag haft.

Varför började du med cykel?

Som ett komplement till längdskidåkningen, sedan när skidgymnasiet jag kom in på låg 1000 km längre hemifrån än cykelgymnasiet blev den 100% satsningen realitet.

Fortsättning följer............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar