söndag 9 augusti 2015

Lidingöloppet 2015, 46 dagar kvar

 
 
 
Som rubriken lyder så är det 46 dagar kvar till årets stora mål för mig och tänkte därför göra en liten följetong om min träning och förberedelser inför loppet.
 
 
Förra året var första gången jag sprang det klassiska loppet och det satte sina spår. Lite nonchalant innan tyckte jag silvermedaljtiden på 2:15 inte alls skulle var omöjligt och att 4:30 snitt/km inte är nån superfart direkt. Hade veckorna innan visat bra form (för mig) med bl.a 38:03 på 10000 m men som jag skulle bli varse så är inte Lidingöloppet ett banlopp.
 
 
Bansträckningen med sina många backar gjorde slarvsylta av mig och jag tog mig i mål på 2:29:45 vilket var i nedre delen av min målsättning. Efter målgång var jag helt kokt, rökt, slut på ett sätt som min kropp inte upplevt speciellt många gånger under mina ca 20 år som konditionsidrottare.
 
 
En vecka efter anmälde mig till årets lopp med förhoppning om att förbättra min tid.

 

Så hur ska jag göra det då?

 

Träning:

 
Förra året hade jag sprungit endast ett fåtal gånger över 15 km och ett pass (Vansbro halvmarathon) på 23 km som längsta.
Att få fler och längre pass i benen är något som prioriterats i år och minst en gång i veckan har det blivit sträckor på mellan 18-21 km men har även en del längre pass än så och till skillnad mot förra året är jag inte rädd för distansen i alla fall.
Jag har även sprungit mer i skogen och bytt ut många cykelpass mot löpning.
 
Till dagens datum har jag även förbättrat min miltid på 10 km till 37:38 och jag genomförde Vansbro halvmarathon ca 6 min snabbare än förra året vilket ger en liten fingervisning om att träningen gett resultat.
 
 

Material:

Som löpare har man ju inte överdrivet mycket utrustning men skorna är det viktigaste och en investering jag gjort är att köpa ett par Hoka One One Clifton (läs recension här) som är väldämpade och framförallt väger över 200 gram mindre paret än de Asics Gel Nimbus 15 jag använde förra året.
 
Vad det genererar i tid är nog inte helt fastställt men jag vill tro att det gör lite grann åtminstone.
 
Energimässigt under loppet så har jag slutat använda geler och sportdryck som gör mig illamående och försöker hålla mig till vatten och nötcreme. Om det är ett dåligt beslut återstår att se men det funkade i Vansbro och under träning i alla fall.
 
 

Målsättning:

En liten mer ödmjuk har man minst sagt denna gång men först och främst ska fjolårets tid kapas men om det räcker till 2:15 är osäkert, en kvart är mycket tid men medalj är absolut möjligt.


Just nu:

Träningen har i sommar gått jättebra och formen är bra men en liten känning yttersida högerknä har smygit sig på vilket är oroväckande men löser sig  förhoppningsvis.

Förutom Lidingöloppet så har jag Vasastafetten, Kistaloppet inplanerat innan samt även något lokalt lopp.


Om ca en och en halv månad får vi se om jag lyckats, stay tuned....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar