fredag 17 juli 2015

Vansbro Marathon 2015

                              


Som det såg ut innan så blev dagen en minst sagt het upplevelse med ca 25 grader varmt och till skillnad från fjolåret behövde man iallafall inte fundera på om man skulle ha långa tights att springa i.

Också likt förra året valde jag att springa halvmaran på 23 km men då banan efter en del efterforskning var väldigt torr startade jag med mina lättare Hoka One One Clifton skor istället för terrängskor vilket visade sig va en smart drag.

Innan start hällde jag isvatten över mig för  att iallafall inte starta överhettad vilket var dagens orosmoment nummer ett. Jag hade ingen extra vätska utan endast två Nötcreme med mig och förlitade mig på att de vätskestationer som fanns skulle räcka. Vid varje station blev det bara vatten på huvudet och att dricka, ingen sportdryck som jag var osäker på om magen skulle tåla.

Efter några kilometer grusväg i början blir det lite mer trail och efter högsta punkten vid station Knösen bar det utför med väldigt teknisk löpning i ca tre km innan man kom in på mycket vackra naturreservatet Hästängsleden. Efter ytterligare några kilometer löpning på den leden kom man till den största och den mest publiktäta stationen vid badplatsen Glatjärn där jag fyllde på med extra lagning i form av Cola. Väldigt bra med publik där som hejade vilket alltid uppskattas när man börjar bli trött.

 

                                                      
                                Glatjärn med ca åtta km kvar.


Efter Glatjärn är det lätt att tro att man nästan är i mål men nästan åtta rätt sega km återstår och flertalet av dom på stig och även om jag rekat den delen innan så kändes längre än tidigare.

 

              


               
                                               
                                 Fina men jobbiga stigar i slutet.
 

Efter sista stationen vid Kraftkällan var det bara tre km kvar och dags att kräma ur det sista man hade vilket inte var mycket men vid målgången hade jag förbättrat min tid med över sex minuter mot fjolåret vilket jag är jättenöjd med. En fjärdeplats totalt på halvmaran med tiden 1:46:31 och även förvånad över hur bra kroppen fungerade i värmen.

 

                                                         
                                          Målgången vid Vansbrosimmningens område.


I övrigt var det återigen ett trevligt och bra arrangemang som förtjänar fler deltagare än de ca 300 st föranmälda på alla sträckor.

Enda saken jag skulle vilja förbättra är den väldigt enkla och omärkta medalj man får.

Så vill du testa något lite mer krävande än ett asfaltslopp så kan jag absolut rekommendera Vansbro Marathon.

För fullständiga resultat och mer info får ni ratta in http://www.vansbromarathon.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar