fredag 16 januari 2015

Test av Citec 6000 CX Carbon

Nästa hjulpar att testas här blev Citec 6000 CX Carbon. Dom har carbonfälg med en pålimmad bromsyta i aluminium för ökad bromsverkan jämfört med enbart i carbon. Bromsytan kan även bytas när dom blir utslitna, dock inget man pillar med själv utan då får man skicka dom till Citec.

Citec kommer från Tyskland och funnits i ungefär 20 år och har fler speciella lösningar på sina hjul. Redan 1994 började dom med att bygga hjul med endast tolv ekrar genom deras egna Power-Block-System som gör att ekrarna hålls helt raka och nipplarna är vid navet. Detta gör även att ekerhuvudena kan gömmas inuti fälgen för bättre aerodynamik.

I Sverige är märket inte jättekänt men sitter original bl.a på Canyon cyklar.

Innan första turen är väger jag hjulen för att se om tillverkarens uppgifter stämmer.
I detta fall uppger Citec en vikt på 1390 gram för paret utan snabbkopplingar.
Detta visar sig var en siffra i underkant då jag får den sammanlagda vikten till 1475gram för paret, 655 gram fram och 820 gram bak.





På bilderna ovan syns Citec´s Power Block System tydligt med sina raka ekrar.


Cykeln blev genast lite snabbare efter montering.

Redan på första turen slås jag av hur komfortabla hjulen faktiskt är. Hade förväntat mig en väldigt stötig tur pga de 50 mm höga fälgarna. Styvheten är mycket hög, både vid spurter i hög fart och även när man står och bänder i backar. Hjulen väger nästan 300 gram mer än mina vanliga hjul men den extra vikten känns inte av märkbart i dom backar jag vanligtvis kör, men ok ska man köra Alpe d'huez hade jag valt ett par lättare par.

Viktigare än vikt?

På de flesta tävlingar i Sverige är aerodynamiken viktigare än vikten och på denna punkt känns dom mycket snabba. Då jag inte har tillgång till vindtunnel har jag tyvärr svårt att backa upp påståendet med fakta men enkelt sagt var känslan att jag behövde ta i mindre för samma fart.
Motståndet från naven är också extremt lågt och känns bombsäkra.

Bromsytan

Som jag skrev i förra inlägget har dom en pålimmad bromsyta i aluminium och i och med detta behöver man inte byta bromsgummin om man har enklare träningshjul annars vilket kan vara skönt att slippa. Bromsverkan är mycket bra men lite ojämn och kan "hugga" lite emellanåt, inget överdrivet men lite oskön känsla bara.



Bra:

Aerodynamiska
Komfortabla
Ser snabba ut
Hållbara och inte så servicekrävande. Detta enligt Citec´s goda rykte, och jag hade under testperioden inga problem.

Mindre bra:

Tyngre än angivet
Ojämn bromsverkan

Slutsats:

Vill man ett par finhjul som kan användas som träningshjul med bra bromsverkan och bra aerodynamik är dessa ett bra val.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar